Thursday, September 24, 2009

Peace Flower 1

Satu daripada persekitaran Montessori yang diadaptasi di Sri Ayesha ialah 'peace education'. Ada enam elemen asas bagi model ini iaitu:
  1. Spirit of Love;
  2. Basic Needs & Human Rights;
  3. Self Awareness;
  4. Community Awareness;
  5. Cultural Awareness; and
  6. Environmental Awareness.
'Peace' - salam & kesejahteraan amat utama diketengahkan di dalam jiwa anak2 pada peringkat seawal di dalam kandungan lagi. Bahkan peace membawa erti yang lebih hebat apabila dikaitkan dengan kata dasar Islam yang bermaksud tunduk dalam keadaan aman dan sejahtera kepada Ilahi. Beberapa pembaca bertanya saya akan hal ini bila saya bicarakan sebelum ini mengenai Montessori di Sri Ayesha. Diharap posting ini boleh menjadi sedikit penerangan bersangkutan hal ini.

Di dalam alQur'an di sebut di beberapa tempat mengenai Qalb-asSaleem (hati yang sejahtera) - satu darinya merujuk kepada Nabi Allah Ibrahim (AS) dan pada ayat yang lain merujuk kepada keadaan manusia yang dibangkitkan kelak (di mashyar). Apabila dikaji, saya dapati hati yang sejahtera dan aman ini adalah asas kepada the Spirit of Love yang diperkatakan oleh para psychologist & educators (termasuk Dr. Montessori).

Berbalik kepada modul2 yang cuba diterapkan pada persekitaran anak2 kita di sini, ianya amatlah mustahak untuk dimengerti oleh guru2 dan ibubapa. Peace adalah kata hati (inner speech) anak2. Saya ingin kaitkan hal ini dengan beberapa postings saya yang lepas. Satu darinya adalah mengenai kes anak tunggal dan ibu/bapa tunggal.

Terlebih dahulu biar saya beri sedikit background mengenai tahap pembangunan: Anak2 akan melalui beberapa peringkat di dalam pembangunan dirinya. Peringkat awal (0-6 tahun) ialah peringkat 'penyerapan minda'. Ini adalah peringkat sensitif (sensitive period) yang akan dilalui oleh semua anak2. Peringkat ini hanya berlaku sekali di dalam kehidupan dan akan membentuk lebih dari 60% perihal/perilaku seseorang. Para pengkaji dan educators menyatakan pengalaman peringkat ini tidak dapat diulangi sekiranya terlepas. Pada saat inilah kata hati perlu dipraktiskan dengan tunjuk ajar orang dewasa. Seterusnya diperkukuhkan pada peringkat Primary. Kata hati mengenai keamanan diterjemahkan di dalam beberapa aktiviti harian anak2. Sedang adults (guru2 dan ibubapa) digalakkan menggunakan protocol reflective language - satu pendekatan oleh adults sebagai moderator apabila berlaku konflik anak2.

Kita memperkenalkan putik2 Peace Flower pada peringkat kindergarten. Seterusnya, pada peringkat Primary, peace flower ini kini sudah 'berbunga', menjadi sebagai kerangka untuk menggambarkan apa yang kita lakukan (dan akan kita lakukan) sepanjang hari/minggu menyentuh kesemua elemen2 utama seperti yang disebutkan di atas. Ianya akan sentiasa dijaga dan dibajai sepanjang masa bagi mengeluarkan kuntuman bunga yang indah kelak...

Apa kaitannya dengan kes anak/ibu/bapa tunggal yang pernah diperkatakan sebelum ini? Mungkin perlu diperhalusi apa yang telah berlaku sewaktu tahap sensitif anak itu? Samada peace flower tidak tersemai dan putik awal gagal berkembang. Adakah kata hati anak dibentuk sebaiknya justeru mendorong segala tingkah-lakunya kearah kebaikan? Apakah persekitaran yang disediakan pada tahap-tahap ini mendorong kepada peace - keamanan dan kesejahteraan jiwa anak? Inilah yang perlu diperhatikan oleh kita insan dewasa. Anak-anak yang bermasalah mempunyai konflik dalaman hasil dari ketiadaan kata hati.

Bagi anak2 yang membaca posting ini, mereka harus menjadi pembantu kepada rakan2 mereka memperkukuhkan keharmonian dan keamanan diri masing2. Ianya dicapai dengan memahami hak asasi sesama kita (human rights). Menjauhi dari melakukan kemudharatan ke atas rakan2 samada secara pertuturan dan perbuatan (lidah dan tangan). Seseorang bertanya kepada Rasulullah saw., “Orang Islam yang manakah yang paling baik?” Rasulullah (saw) menjawab, “Orang yang muslimin lain selamat dari lisan dan tangannya.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)


Pada peringkat Primary, kuntuman peace flower akan melahirkan kesedaran diri (self awareness). Kita cuba lahirkan kesedaran ini melalui aktiviti yang membentuk jiwa, bangga kepada keindahan, membangunkan talent & creative potential dari setiap diri anak2. Persembahan dan penglibatan anak2 di dalam aktiviti sebegini di Sri Ayesha sebenarnya mengembangkan kuntuman bunga peace flower yang ingin kita jelmakan di dalam diri mereka. Berilah sokongan dan dokongan kepada mereka... Ianya adalah aktiviti terancang untuk tujuan yang jelas bagi pengukuhan jiwa anak2. It means a lot for a child to know that the parents are appreciative of their involvement at school (not necessarily academic-related activities only). Sepanjang pengetahuan saya, Ummu Nafeesa dan saya akan memastikan salah seorang dari kami akan bersama anak2 di dalam setiap aktiviti dan kejuaraan yang dimasuki mereka (samada peringkat sekolah, daerah, negeri, kebangsaan, international). Sekiranya saya di Dubai, saya akan membuat panggilan talipon memberi sokongan akhir kepada mereka. Pernah beberapa ketika, saya menjadi penasihat debate dari Dubai mengulas isu2 (motions) yang akan diperbahaskan di dalam pertandingan di UIA beberapa tahun yang lepas.

Posting akan datang, membangunkan elemen2 lain di dalam peace flower

No comments:

Post a Comment