Wednesday, January 25, 2012

Rutin yang baik adalah wajib!

Surprise!  I've been away from blogging for quite sometime (long time that is), well, decide to revisit my blog and do it again, hopefully better :-) I hope this will be beneficial to all.


Let's talk about routine... since it's already part of us!

Saya tidak dapat membuat penekanan lain kecuali mewajibkan pertumbuhan rutin harian yang baik di kalangan anak-anak kita.  Rutin harian yang baik membentuk tabiat yang berkesan kepada diri anak-anak.

Pada peringkat awal 0-6 tahun, anak-anak mempunyai daya serapan minda yang amat tinggi.  Rutin baik yang diperkenalkan akan menjadi sebati dan senang dijiwai pada hari kemudian.  Rutin-rutin ini mestilah diperkenalkan oleh orang dewasa (guru dan ibubapa), ditunjuk-ajar tata caranya dan praktis. Dan paktis lagi.
Anak-anak akan mengikut, hatta kepada perkara sekecil-kecilnya (cara orang dewasa bercakap, ceria wajah, lenggok jalan dan sebagainya).  Mereka mengikut sebab mereka digalakkan oleh guru/ibubapa; diperkukuhkan lagi oleh rakan taulan yang melakukan perkara yang sama.  Tiada soal-balik.  Yang penting, buat.  Hati senang sebab semua rakan-rakan pun senang hati.  Tiada masalah!


Sekiranya rutin harian diambil-mudah dan tanpa ketelitian, maka anak-anak yang terbentuk akan menjadi tidak teratur.  Semua buat ‘chin-chai’ (kata orang utara, yang bermaksud sambil lewa).  Tugas orang dewasa ialah memastikan tiada ‘break-up’ di dalam rutin mereka.  Perhati dan perhati.

Orang dewasa bertanggungjawab mengenalpasti rutin harian yang baik.  Rutin susun-atur barangan sendiri (ditempat), rutin bertegur sapa, rutin berjalan di dalam kelas/rumah, rutin mengambil dan menyimpan barangan kerja, rutin makan, dan rutin membersih diri… normalization. At Sri Ayesha, we establish some of these routines through practical life activities.

=====
Well, I guess not bad a restart.  Next posting, I plan to talk about the second stage of development age 7-12 yrs old - the essentials and what I have observed and learned thus far.

No comments:

Post a Comment