Saturday, October 3, 2009

Reflective Language

“…the teacher repeating back the same language given initially by the child…”
This technique is most often a verbal expression, repeating the same words back to help children independently resolve the matter at issue for themselves. It is less dangerous than other verbal techniques because it adds nothing to the child’s own expression; e.g., (child) “Where is my book?” (teacher) “Where is your book?”. This can be particularly effective in resolving social conflict between children, keeping you strictly neutral and detached from the positions taken by each child in the argument.

Beberapa ibubapa yang saya jumpa bertanyakan teknik mengawal konflik antara anak-anak mereka (sesama adik-beradik) di rumah.  Saya cadangkan teknik reflective language yang juga digunakan di Sri Ayesha oleh guru-guru terlatih dengan teknik ini.  Yang pasti, teknik ini amat berkesan sekiranya digunakan dengan betul mengikut protokol yang ditetapkan.

Teknik ini juga mampu mengajar anak-anak kepada komunikasi dua-hala dan mengawal kekecewaan (frustration).  Cuba beberapa kali dan lihatlah kesannya.

No comments:

Post a Comment