“…para saintis menemui
“mirror neuron” di dalam sel otak manusia yang terangsang apabila melihat
kebaikan seolah-olah dia melakukan kebaikan (terpantul seperti cermin); teransang
sedih seolah-olah mengalami kesedihan apabila melihat kesedihan orang
lain. Allah telah menyediakan deria
empati ini di dalam setiap kejadianNya..”
Ibubapa adalah jaringan penting bagi tujuan kejayaan tarbiyah di Sri Ayehsa. Mereka adalah the adults yang saya selalu tekankan sebagai intipati
pengawal-selia persekitaran anak-anak. Alhamdulillah,
di luar sana terlalu banyak tulisan di majalah Islami yang membicarakan peranan
ibubapa dan banyak yang boleh dipelajari daripada mutiara hikmah yang
dihidangkan. Saya tidak berhasrat
menulis mengenai sabjek tersebut secara detail, tetapi mengambil beberapa
pemerhatian realiti yang boleh dikongsikan di sini.
Ibubapa di Sri Ayesha saya gambarkan sebagai rakan-kongsi – yes, partner
in goodness that is! Kadang-kadang
saya belum pasti samada ibubapa benar-benar jelas apa yang diharapkan ke atas
anak-anak mereka. Ramai yang
mengharapkan ‘yang terbaik’ tetapi tidak konsisten dengan apa itu ‘yang
terbaik’ untuk anak-anak mereka.
Berdasarkan pemerhatian dan bualbicara dengan para guru dan ibubapa,
saya hampir merumuskan maksud ‘yang terbaik’ untuk anak-anak seperti berikut:
·
Pembelajaran yang menyenangkan (fun)
·
Kawan-kawan yang mengembirakan
·
Guru-guru yang penyayang dan ‘sporting’
·
Kemudahan asas sekolah yang setara di rumah
Pokoknya, ‘yang
terbaik’ itu adalah yang tidak mendatangkan musibah dan masalah kepada
anak-anak walaupun pada hakikatnya, musibah dan masalah adalah ujian kebaikan
dari Maha Pencipta dan hakikatnya ia menyempurnakan proses pentarbiyahan bagi
diri si anak. Justeru, saya mengambil
pendekatan untuk memahami citarasa ibubapa pula. Berdasarkan pemerhatian yang terbatas, saya
hampir merumuskan bahawa ibubapa kini:
·
Adalah mereka yang prihatin kepada keberhasilan,
bukan pada proses
·
Serik dengan pengalaman diri mereka di zaman
lampau, justeru anak-anak tidak perlu melalui ‘kesilapan’ yang sama
·
Melakukan hampir atau lebih dari 80% tugas2 asas
untuk anak-anak (untuk hasil terbaik)
·
Menanggung frustration
yang tinggi bila berhadapan dengan perubahan emosi anak-anak
·
Cepat mengambil jalan mudah demi ‘kebaikan
anak-anak’
·
Melepaskan hak pentarbiyahan anak-anak kepada orang
lain (atas nama sekolah, guru, ustaz dsbgainya)
Cuba kita tanya, sejauhmana kita mengenali anak kita? Ibubapa ‘kenal’ anak-anak mereka kerana
anak-anak di dalam semua keadaan akan terpaksa mengikut kemahuan
mereka. Atau ibubapa mengenali anak-anak
mereka, sebab itulah mereka akan terpaksa mengikuti semua kemahuan
anak-anak mereka. Hakikatnya, kedua-dua
paridgma dan minda fikir yang sebegini adalah meleset dan amat merbahaya. Ternyata, paradigm sebegini adalah paradigm norma
masyarakat kita ( bahkan interaksi saya dengan bangsa2 dan agama lain turut
memberi kesimpulan yang hampir sama)
Cuba teliti keadaan
yang agak irony ini.
Di satu keadaan, anak-anak terpaksa mengikut kehendak
ibubapa disebabkan mereka tidak diberi kebenaran untuk mengikut ‘yang
lain’. Yang lain ini mungkin berbentuk
fikiran mereka, atau rakan-rakan mereka atau kehendak orang tua yang lain
seperti guru, ustaz atau saudara-mara. Ibubapa akan berkata,
“Saya kenal anak saya, dia kena ikut
cara saya.” Atau “…itu keputusan mak dia, saya tolong bayar yuran jer”.
Justeru si anak diprogram untuk ikut dan taat. Itu baik.
Tetapi perhatikan perkembangan seterusnya… Si anak pada tahap atau
keadaan yang berbeza akan menuntut agar kehendaknya dan caranya diikuti oleh ibubapa.
Ibubapa akan berkata,”Saya kenal sangat anak
saya, saya terpaksa ikut dia… kalau tak, semakin susah dia nak dengar cakap
saya…” Jadi, saya bertanya – Apakah maksudnya
kita betul-betul kenal anak kita yang menyebabkan kita memaksa dia ikut kita
atau kita terpaksa ikut dia?
Ada orang cepat-cepat membuat rumusan bahawa dengan
anak-anak, kita kena main tarik-tali.
Masalahnya, tali yang ditarik oleh si anak dan orang dewasa langsung
bukan dari tali yang sama… justeru, ianya tidak berkesudahan. Kedua-dua pihak menyangka mereka telah berjaya,
menarik perlahan-lahan! Bahkan regangan
yang dirasai hanyalah regangan yang disebabkan keadaan kusut hakikat tali
tersebut – metaphorically speaking. They’re
all living in different worlds and looking at things using different paradigm.
Repetitive Language
& Peace Flower
Saya pernah menulis di posting
lepas mengenai teknik repetitive language
“pengulangan bicara” yang cucuk digunakan oleh ibubapa dan guru Sri Ayesha di
dalam menangani resolusi konflik si anak – samada bersendirian atau di antara
rakan si anak, atau sesama keluarga.
Saya hanya menekankan teknik atau cara penggunaan teknik ini. Alhamdulillah, beberapa guru memberi
maklumbalas yang baik setelah menggunakan teknik ini. Alhamdulillah, saya telah aplikasikan teknik
ini di dalam menangani konflik di kalangan pelajar-pelajar – conflict
resolution. Dan hasilnya amat
menggalakkan!
Adapun teknik ini jika dibiasakan dan menjadi rutin harian,
ianya akan membudayakan proses yang amat ketara telah hilang di dalam
masyarakat kita iaitu menangani masalah – conflict resolution. Masyarakat melayu khususnya tidak kurang
berupaya berhadapan dengan masalah.
Ramai yang mengambil jalan mudah dengan mencari alternative yang lebih
mudah atau menyerah kalah (dari awal)! Yang
paling digeruni ialah resolusi berbentuk keganasan. Perkataan “amok” itu kan lahirnya dari
Bahasa Melayu yang bermaksud memberontak dengan keganasan. Hakikatnya, kita banyak melarikan diri dari
masalah tanpa kita sedari yang masalah terus mengejari kita, jika tidak sekarang
pasti satu masa kelak – you can run but
you can’t hide. Saya tidak bertujuan
memberi motivasi untuk berhadapan dengan masalah, tetapi berhadapan menangani masalah.
Hakikatnya permulaan teknik ini amat janggal kerana ianya
langsung tidak bertepatan dengan norma menangani konfrontasi atau frustration. Kebiasaannya, apabila ada masalah diutarakan
oleh si anak maka orang dewasa akan memberi buah fikiran mereka sebagai
jawapan. Kita dah lama makan garam…Kita sendiri begitu yakin bahawa semua
soalan ada jawabnya… Atau sekiranya ada
pertengkaran, maka pihak yang bertengkar akan menegakkan hujah emosi
masing-masing. Saya gunakan terma ‘hujah
emosi’ kerana jarang sekali di dalam pertengkaran, minda fikir logik
dikedepankan. Saya agak bersahaja
menerima berita tindakan ibubapa yang bingkas mengadakan konfrontasi dengan
guru atau sekolah apabila anak mereka berhadapan dengan masalah. Ibubapa mengambil pendirian tersendiri dan
kesimpulan dari awal. Bila keadaan ini
terjadi, saya pasti conflict resolution will be quite bloody. Saya dengar dengan empati sebab saya juga
adalah salah seorang dari ibubapa dan pernah mengambil pendirian menyebelahi
anak apabila berhadapan dengan masalah anak dengan rakan-rakan atau sekolah. Tapi pendirian saya bukanlah merupakan
prinsip yang perlu saya tegakkan tanpa ubah kerana prinsip yang lebih tinggi ialah
apa ‘yang terbaik’ untuk anak kita tanpa mengurangkan kebaikan pihak lain!
Mendengar secara
empati
Sebenarnya, teknik repetitive
language (mengulangi bicara)sebagai salah satu teknik resolusi konflik
lahir dari sifat fitrah empati yang Allah sediakan ke atas setiap insan. Anak-anak diajar semenjak kecil untuk
memahami bahawa percanggahan pandangan (konflik) bukan untuk dimenangi, tetapi
untuk mencari penyelesaian yang lebih baik tanpa menzalimi yang lain –“ Tidak boleh
menzalim dan dizalimi”. Itu sebabnya
ucapan si anak diulang oleh kita kerana si anak bukan memerlukan jawapan,
tetapi dia memerlukan pendengaran kita yang empati! Allah jadikan dua telinga bukan sekadar untuk
mengetahui arah suara tetapi untuk memberi gandaan kepada mendengar, melebihi
dari bercakap. Si anak bukan memerlukan
penyelesaian sementara, jauh lagi penghakiman atau labeling. Hakikatnya, Allah
telah menyempurnakan kejadian awal si anak dengan sebaik-baiknya penciptaan – “Ahsan at-Taqweem” (Surah atTeen).
Agak
menarik, pada awal tahun 1990,
para saintis menemui “mirror neuron” di
dalam sel otak manusia yang terangsang apabila melihat kebaikan seolah-olah dia
melakukan kebaikan (terpantul seperti cermin).
Teransang sedih seolah-olah mengalami kesedihan apabila melihat
kesedihan orang lain. Allah telah
menyediakan deria empati ini di dalam setiap kejadianNya. Allah Maha Agong (swt)!
Apa yang saya cuba lakukan di sini ialah cuba menggabungkan
atau lebih tepat, mengaitkan kefahaman kita tentang emosi empati iaitu mendengar
dari si anak, dengan mengenali si anak.
Ini berlawanan dari kesimpulan awal kita bahawa kita telah mengenali
anak2 kita kerana dia mengikut kita sejak kecil atau kita terpaksa mengikut dia
(sebab kita telah kenal sangat dengan anak kita). Emosi empati sering diterjemahkan sebagai emosi
merasai, menyelami dan mengambilalih rasa diri si anak. Rasa empati bukan untuk memberi simpati,
bahkan rasa empati bukan bermaksud kita bersetuju dengan rasa-hati si
anak. Empati bukan simpati! Simpati melahirkan rasa kesian yang
kadang-kala mensasarkan tindak-tanduk kita.
Simpati membuatkan kita meyerah kalah dan mengikut kehendak hati si anak
sebagai jalan mudah menangani conflict
resolution.
“Kesianlah dekat dia Bang, saya dah tak sanggup tengok dia stress-up macam tu…”, luah si ibu kepada
suaminya kerana rasa kesiannya yang amat tinggi terhadap si anak.
Si ibu hanya membuat penghakiman dan judgement melihat keadaan anak dari luar yang dah stressful. Si ibu frustrate. Ibu
telah mendengar semua luahan hati si anak dan sangat bersimpati. Ibu bersetuju dengan kesimpulan yang diambil
oleh si anak… Maka hasilnya: “Saya kenal dan faham anak saya, itu sebab saya
ikut kemahuan dia”. Di dalam bualbicara
ibu dan anak tersebut, si ibu turut memberi pandangannya berdasarkan
pengalamannya yang silam, yang mungkin tidak releven bagi si anak. Oleh kerana si ibu simpati dan bukan empati,
si ibu bertindak sebagai penyelamat, bukan murabbi
(pendidik dan pembangun jiwa). Memang satu tindakan logik,
tetapi agak kurang tepat.
Sewaktu saya masih di alam university di US, saya selalu
mendengar celoteh penceramah2 hebat bercakap tentang conflict resolution dalam keluarga Muslim, tak kurang yang
memperincikan secara Islamik buku “Man Are from Mars, Women from Venus”. Lelaki dan wanita adalah dari spisis yang
berbeza, kata Dr Gray. Naluri orang
lelaki sememangnya suka memberi pandangan dan jawapan, naluri wanita memerlukan
perhatian.
Just as a man is fulfilled through working out the intricate details of
solving a problem, a woman is fulfilled through talking about the details of
her problems.
Setelah saya mendirikan
rumahtangga pada awal 1990, saya beli buku Dr. John Gray tersebut dan
membacanya. Satu paradigm yang menarik dan banyak kebenarannya. Memetik dari tulisan Dr Gray, “When men and
women are able to respect and accept their differences then love has a chance
to blossom.” Wow, so powerful! Hakikatnya, apabila kita mencari jalan pintas
untuk menyelesaikan masalah tanpa asas yang betul, maka kita akan mendapat
jawapan dan hala tuju yang kurang tepat.
Kita menjadi ibubapa yang committed
– bekerja keras utk anak-anak agar berjaya, tetapi pada masa yang sama menyemai
benih kegagalan kerana kita sebenarnya belum mengenali anak kita (menyebabkan
kita mengikut hasrat hati si anak kerana kesian).
Anak-anak hari ini akan gagal sekiranya mereka tidak diolah
menggunakan fitrah akal, daya-juang tinggi dan terlibat secara aktif di dalam
resolusi konflik hidup mereka dari sejak kecil.
Mereka dengan kata lain, tidak disediakan kemahiran kehidupan yang
hakiki – survival skill, soft skills, street-smart, kebijaksanaan yang
membolehkan mereka menjadi khalifah yang hebat di masa hadapan. Kita sebenarnya mahu menyiapkan mereka
menangani masalah ummah. Justeru,
masalah penat, takut dimarahi guru, malu dengan rakan-rakan, rasa rendah diri
dan seribu satu alasan yang diungkapkan oleh si anak bukan sebenarnya masalah hakiki. Masalah utama adalah apabila si anak gagal
menguasai teknik dan prinsip menangani dan mencapai konflik resolusi sepanjang
hidupnya di masa depan. Di Sri Ayesha
kita adakan peace corner for conflict resolution
among kids and teacher. Ramai guru
turut terlepas pandang akan kepentingan peace
corner ini…
Saya berharap, dengan kerjasama semua ibubapa dan guru-guru,
Sri Ayesha boleh menyediakan persekitaran tersebut. Biasakan anak-anak kita melihat konflik hidup
sebagai satu realiti. Kita sentiasa di
samping mereka mendengar dengan empati! Make ourselves good, make others become
good, and take care of our physical world!
Please....
ReplyDeletewe need a school like Sri Ayesha up north. In penang/ prai area.. any chances for a branch over here??